تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 47
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 113
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 177
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 4
    آي پي امروز آي پي امروز : 36
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 55
    بازدید هفته بازدید هفته : 113
    بازدید ماه بازدید ماه : 4,178
    بازدید سال بازدید سال : 18,088
    بازدید کلی بازدید کلی : 44,394

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.144.113.30
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به دنبال یک چاپگر واقعی هستید که متن و عکس را به سرعت چاپ کند، به خرید یک چاپگر لیزری فکر کنید. پرینترهای لیزری یکی از بهترین و معروف ترین انواع پرینترهای موجود در بازار ایران هستند. سرعت و دقت چاپ روی آنها بسیار بیشتر از انواع دیگر چاپ است. بنابراین از پرینترهای لیزری برای نیازهای اداری و شخصی و خانگی استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با پرینترهای لیزری، نحوه عملکرد و انواع آنها با ما همراه باشید.

تاریخچه چاپگر لیزری و چاپ لیزری

چاپگر لیزری توسط زیراکس در دهه 1960 توسعه یافت، زمانی که آنها شروع به نادیده گرفتن ایده استفاده از لیزر برای کشیدن تصاویر روی درام دستگاه کپی کردند. پرینترهای لیزری به طور گسترده در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند زیرا اغلب کارآمدتر از چاپگرهای جوهر افشان هستند.

وظیفه اصلی چاپگرها دریافت تصاویر و متون مختلف از کامپیوتر و چاپ آنها بر روی کاغذ است. کیفیت و سرعت بالا در فرآیند چاپ یکی از مزیت های اصلی چاپگر است و با پرینتر لیزری می توانید آثار متنی و گرافیکی مختلف را با کیفیت و سرعت عالی چاپ کنید.

نحوه کار پرینتر لیزری شبیه دستگاه کپی است. در واقع، سازندگان چاپگرهای لیزری را برای مطابقت با عملکرد دستگاه های فتوکپی ایجاد کرده اند. همانطور که می دانید در دستگاه کپی یک پرتو نور از صفحه نمایش عبور می کند تا تصویر مورد نظر را روی کاغذ کپی کند. پرینترهای لیزری نیز به همین صورت عمل می کنند.

پرینتر لیزری چیست؟

احتمالاً تجربه مشاهده تجمع الکتریسیته ساکن پس از کنار هم قرار دادن برخی چیزها را داشته اید. به عنوان مثال، اگر بادکنک را داخل لباس پشمی قرار دهید، متوجه خواهید شد که بادکنک پلاستیکی به سمت لباس پشمی جذب می شود. در این فرآیند الکترون ها از سطح یک ماده جدا شده و روی ماده دیگری قرار می گیرند. در پرینترهای لیزری نیز این اتفاق می افتد. در پرینترهای لیزری، نیروهای الکترواستاتیک باعث فرآیند چاپ می شوند. الکترواستاتیک نیرویی است که توسط بارهای الکتریکی وارد می شود.

در نظر بگیرید که وقتی پرینتر لیزری را روشن می کنید، نور پرتو لیزر به عقب و جلو می رود تا تصویر مورد نظر روی سیلندر ایجاد شود که آن هم شارژ می شود. نام سیلندر داخلی درام است. اکنون تونر دستگاه شارژ می شود و طبق قوانین انتقال وجه، تونر تصویر را به کاغذ منتقل می کند. در نهایت تصویر منتقل شده به کاغذ توسط حرارت فیوزر روی کاغذ ثابت می شود. به دلیل این فرآیند، پرینترهای لیزری، بر خلاف عکاسان، برای چاپ نیازی به کاغذ فیزیکی ندارند و کاغذ موجود در رایانه را می توان به سرعت و به راحتی چاپ کرد.

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

هنگامی که دستگاه چاپ دستور چاپ یک سند را دریافت می کند، موتور چاپگر لیزری با دریافت سیگنال از دستگاه شروع به کار می کند و فرآیند چاپ را شروع می کند.

چرخ شارژ به صورت الکترواستاتیکی فرمان را شارژ می کند. یک پرتو لیزر به سمت آینه چند ضلعی شلیک می شود و تصویری تولید می کند که در جهت چرخ حساسیت به نور پخش می شود. سپس ذرات جوهر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر در چرخ جذب می‌شوند و بار قوی‌تر باعث می‌شود جوهر از غلتک روی کاغذ کشیده شود. در نهایت تصویر از واحد فیوزینگ عبور داده می شود و با استفاده از حرارت و فشار به کاغذ می چسبد. لیزرهای رنگی از همین روش برای چاپ رنگ های آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد پرینترهای لیزری، ابتدا باید با اجزای اصلی این چاپگرها آشنا شویم. در ادامه این مقاله می توانید در مورد اجزا و قطعات پرینتر لیزری اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اجزا و قطعات پرینتر لیزری

در چاپگر لیزری، یک منبع نور ثابت و یک آینه چند ضلعی پیدا خواهید کرد. قطعات اصلی چاپگر شامل چرخ شارژ، چرخ راهنمای کاغذ، درام، کارتریج تونر و چرخ انتقال است. دستگاه فیوزر در این چاپگر از یک چرخ فشار و یک چرخ دوار تشکیل شده است.

لیزر پرینتر خود را تونر کنید

جوهر یکی از اجزای مهم در چاپ لیزری است که وجود آن برای چاپگر به همان اندازه اهمیت دارد که وجود جریان خون در رگ ها برای زندگی انسان مهم است. جوهر باید برای چاپ تصاویر و متن با چاپگر جوهر افشان استفاده شود. اما وضعیت در مورد پرینترهای لیزری کمی متفاوت است. تونر وظیفه چاپ اسناد روی کاغذ با پرینترهای لیزری را بر عهده دارد. آنچه باید بدانید این است که جوهر با جوهر برابر نیست. در عوض، تونر یک ماده خشک و پودری است که حاوی ذرات میکروپلاستیک رسانای الکتریکی است.

تونر ترکیبی از رنگدانه ها و رزین ها و سایر مواد دانه ای است که به طور خاص برای موتورهای چاپگر لیزری فرموله شده اند. تونر پرینتر لیزری در واقع یک ماده مهم برای پرینترهای لیزری است. تونرها دقیقاً یکسان نیستند و هر چاپگر لیزری از تونر مخصوص به خود استفاده می کند. درست است که تونر نقش بسیار مهمی در پرینتر لیزری دارد، اما برای عملکرد صحیح به قطعات دیگری از پرینتر لیزری نیاز دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

درام در پرینترهای لیزری

در پرینترهای لیزری، درام قسمت بسیار مهمی است که شکل استوانه ای دارد. درام با یک سیم با بار مثبت شارژ می شود. همانطور که درام در چاپگر می چرخد، لیزر سطوح چاپ شده را روشن می کند. درام اکنون پودر سیاه پر از تونر را به کاغذ منتقل می کند. این پودر بسیار ریز است و فقط به قسمت هایی از کاغذ که بار منفی دارند می چسبد. انتقال بارهای مثبت روی کاغذ به بارهای منفی به دلیل دافعه الکترواستاتیکی است.

درام کارتریج لیزری

فیوزر در پرینترهای لیزری

فیوزر غلتک داغ در چاپگر لیزری است. این گرما و فشار از کاغذ عبور می کند و باعث ذوب شدن پودر روی کاغذ و نفوذ به الیاف کاغذ می شود.

یک نوع پرینتر لیزری

پرینترهای لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند. اما این چاپگرها انواع مختلفی دارند، مانند موارد زیر:

پرینترهای لیزری یکبار مصرف و چند منظوره

چاپگرهای یکبار مصرف فقط یک عملکرد را انجام می دهند. و وظیفه چاپ متن و فایل های گرافیکی روی کاغذ است. اما پرینترهای چندکاره امکانات زیادی برای فکس، اسکن، پرینت و کپی دارند. چاپگرهای همه کاره در ادارات، شرکت ها و فروشگاه ها استفاده می شوند. زیرا اغلب در محل کار نیاز به فکس، پرینت و کپی دارید. هزینه خرید و نگهداری یک چاپگر چند کاره بیشتر از یک چاپگر تک کاره است. اما فقط یک چاپگر با کیفیت بالا و یکبار مصرف باید برای استفاده خانگی در دسترس باشد.

سرعت و کیفیت پرینترهای تک کاره بالا بوده و استفاده از آنها آسان است. چاپگرهای یکبار مصرف به راحتی قابل تعمیر هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند. اکثر چاپگرهای چندکاره بهتر از چاپگرهای تک کاره هستند. چاپگرهای رنگی پرینترهای چندکاره بسیار باکیفیت هستند که در دفاتر فنی و مهندسی و یا شرکت های چاپ مورد استفاده قرار می گیرند. انواع پرینترهای چند کاره عبارتند از پرینترهای لیزری سه کاره و پرینترهای لیزری چهار کاره.

چاپگرهای سه کاره به چه معناست؟

پرینترهای لیزری قابلیت انجام سه عملکرد چاپ، کپی و اسکن را دارند و برای مراکز آموزشی و اداری بسیار کاربردی هستند.

منظور از چاپگرهای چهار کاره چیست؟

چهار پرینتر لیزری می توانند چهار کار خاص از جمله چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهند. برای استفاده از عملکرد فکس در یک چاپگر چند منظوره، باید از یک خط تلفن برای اتصال به تلفن ثابت استفاده شود.

پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید

به گفته آنها، چاپگرهای رنگی می توانند متن را در رنگ های مختلف چاپ کنند. اما نویسندگان سیاه و سفید نمی توانند مقاله ها را سیاه بنویسند. کارتریج در چاپگرهای سیاه و سفید استفاده می شود. اما در چاپگر رنگی از 4 کارتریج رنگی برای تولید رنگ های مختلف استفاده می شود.

به دلیل پیچیدگی پرینترهای رنگی و هزینه بالای کارتریج های رنگی، هزینه خرید و نگهداری پرینترهای رنگی بیشتر از چاپگرهای سیاه و سفید است. البته چاپگرهای سیاه و سفید سریعتر از چاپگرهای رنگی هستند. زیرا چاپ تصاویر و عبور از 4 کارتریج رنگ مختلف زمان بیشتری می برد. با چاپگرهای رنگی می توانید عکس ها و فایل های گرافیکی با کیفیت بالا را در رنگ های جذاب چاپ کنید.

اکنون که انواع پرینترهای لیزری را می شناسید، ممکن است فکر کنید که باید بهترین و حرفه ای ترین چاپگر را برای خود بخرید. اما بهتر است ابتدا هدف اصلی از خرید چاپگر را بدانید و مدل چاپگر مناسب را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر شما یک فریلنسر یا دانشجو هستید و گاهی اوقات نیاز به چاپ کاغذهای مهم دارید، یک چاپگر سیاه و سفید برای شما مناسب است و می توانید این چاپگر را با قیمت پایین خریداری کنید و از آن استفاده کنید. که وظایف مهم شما

کارتریج پرینتر لیزری

همانطور که قبلاً گفتم تونر جوهر نیست. جالب است که بسیاری از مردم کارتریج و تونر را اشتباه می گیرند. اما تونر و کارتریج نیز متفاوت هستند. تونر چاپگر لیزری در کارتریج ذخیره می شود و کل فرآیند چاپ با مواد تونر انجام می شود.

در پرینتر لیزری سیاه و سفید فقط یک کارتریج وجود دارد که تونر آن مشکی است. اما پرینتر لیزری رنگی دارای 4 کارتریج مختلف با رنگ های مختلف است تا بتوانند انواع متن و تصاویر رنگی را به خوبی روی کاغذ چاپ کنند.

بهترین برند و صاحب فناوری چاپگر لیزری

امروزه شرکت های مختلفی در زمینه تولید پرینترهای لیزری فعالیت می کنند. اما برندهایی مانند Canon، HP، Samsung، Epson و Brother بهترین برندهای چاپگرهای لیزری هستند که پرینترهای باکیفیت در بازار ارائه می دهند.

در میان این برندها، پرینترهای لیزری اچ پی و پرینترهای لیزری کانن، پیشرو و صاحب فناوری هستند و استقبال مصرف کنندگان باعث شده تا پرفروش ترین پرینترهای لیزری در بازار ایران باشند.

نکات مهم هنگام استفاده از پرینتر لیزری

اگر قصد استفاده از پرینترهای لیزری را دارید، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

نحوه استفاده از پرینترهای لیزری: اولین نکته مهم هنگام خرید پرینترهای لیزری این است که چاپگر مناسب را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. یعنی باید به قابلیت های چاپگر توجه کنید و چاپگری را انتخاب کنید که دقیقاً با نیاز شما مطابقت داشته باشد.

اندازه کاغذ قابل استفاده در چاپگر: هنگام خرید چاپگر لیزری، به اندازه کاغذ قابل استفاده در دستگاه توجه کنید و ببینید آیا می تواند متن و تصاویر را بر روی انواع کاغذ A4 و A5 چاپ کند یا خیر. اینطور نیست؟

ظرفیت کاغذ در سینی چاپگر: به تعداد صفحاتی اطلاق می شود که می توان در قسمت پایینی چاپگر قرار داد تا فرآیند چاپ به طور مداوم و بدون وقفه انجام شود. به عنوان مثال، اگر ظرفیت کاغذ در سینی چاپگر 100 صفحه باشد، می توانید هر بار 100 صفحه چاپ کنید.

سرعت چاپ: بسته به سرعت چاپ چاپگر، می دانید که چند صفحه در دقیقه می تواند چاپ کند. سرعت چاپ چاپگر با یک عدد و بر حسب ppm (صفحه در دقیقه) تعریف می شود.

زمان تحویل سفارش چاپ اول: بین ارسال سفارش چاپ و تکمیل فرآیند چاپ چقدر طول می کشد؟ هرچه این فاصله کمتر باشد، چاپگر سریعتر کار می کند و سریعتر دستورات خود را اجرا می کند.

حافظه چاپگر: چاپگر حافظه مخصوص به خود را دارد که برای جلوگیری از خطا در هنگام چاپ اسناد موجود است. حافظه چاپگر (حافظه دسترسی تصادفی دستگاه) به افزایش سرعت و کیفیت چاپ کمک می کند. واحد حافظه پرینتر مگابایتی به یاد داشته باشید، هرچه حافظه قوی تر باشد، چاپ سریع تر و کیفیت بهتری دارد.

پردازشگر چاپ: چاپگرهای لیزری از یک پردازنده برای پردازش عملیات چاپ استفاده می کنند. در پرینترهای لیزری اطلاعات کل صفحه باید در حافظه چاپگر ذخیره شود و سپس از حافظه به قسمت چاپ منتقل شود. پردازش و انتقال صفحات به عهده پردازنده چاپگر است.

اتصال چاپگر: تمام پورت ها و لوازم جانبی که به اتصال چاپگر به سایر دستگاه های نصب شده در ناحیه اتصال چاپگر کمک می کنند. برخی از پرینترهای لیزری دارای پورت USB هستند. این بدان معناست که می توانید فلش درایو خود را به رایانه و چاپگر خود متصل کرده و فایل های مورد نیاز خود را به سرعت چاپ کنید. برخی از چاپگرها می توانند از طریق یک شبکه با کابل اترنت چاپ کنند. برخی دیگر Wi-Fi دارند و می توانند به یک شبکه بی سیم یا مستقیماً به رایانه یا تلفن همراه متصل شوند.

دکمه ها و صفحه چاپگر می‌توانید از دکمه‌ها و صفحه‌نمایش چاپگر برای روشن و خاموش کردن چاپگر و کنترل سایر عملکردهای چاپگر استفاده کنید و بهتر است هنگام خرید چاپگر، گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است.

کیفیت و وضوح چاپگر: وضوح به کیفیت و کیفیت چاپگر اشاره دارد که با نشان دادن تعداد نقاط چاپ در هر اینچ (نقطه در اینچ) تعیین می شود. وضوح بالاتر در چاپگر به معنای کیفیت بالاتر چاپگر است.

ظرفیت چاپ ماهانه: در ادارات و سازمان ها باید به ظرفیت چاپ ماهانه چاپگر توجه کرد و به سراغ چاپگری رفت که ظرفیت چاپ را داشته باشد.

ویژگی های جذاب پرینترهای لیزری

معمولا پرینترهای لیزری ویژگی های جالب و خاصی دارند. یکی از قابلیت های پرینتر لیزری Auto-on و Auto-off است. یعنی زمانی که دستگاه در حالت پرینت نیست، به طور خودکار به حالت خواب می رود و پس از ارسال دستور چاپ مجدد راه اندازی می شود. این باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. یکی از ویژگی های جالب پرینترهای لیزری چاپ از راه دور یا eprint است که به شما امکان می دهد بدون نشستن پشت سیستم کارهای مختلفی مانند چاپ را انجام دهید.

خرید پرینتر لیزری

سریع ترین و مطمئن ترین راه برای خرید پرینتر لیزری تک کاره یا چند کاره، خرید اینترنتی دستگاه مناسب است. در سایت آوای فرهنگ آریا می توانید انواع پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید، یکبار مصرف و چندکاره، برندهای اچ پی و کانن را به همراه بهترین قیمت، راحت ترین و بهترین خریداری کنید. پرینتر لیزری با گارانتی خوب

ما به شما کمک می کنیم چاپگر مورد نیاز خود را با خیال راحت بخرید. پس از خرید محصول ما با گارانتی مناسب برای شما ارسال خواهد شد. بنابراین، اگر می‌خواهید یک پرینتر لیزری درجه یک و باکیفیت بخرید، هم‌اکنون به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید و از بین ده‌ها مدل چاپگر، چاپگر مورد نیاز خود را انتخاب کنید.
ماخذ:  پرینتر لیزری چیست؟


تاریخ ارسال پست: جمعه 16 تیر 1402 ساعت: 10:25

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش