تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 53
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 1
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 113
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 4
    آي پي امروز آي پي امروز : 0
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 39
    بازدید هفته بازدید هفته : 317
    بازدید ماه بازدید ماه : 1,407
    بازدید سال بازدید سال : 19,597
    بازدید کلی بازدید کلی : 45,903

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 13.59.243.64
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : جمعه 28 اردیبهشت 1403

ویژگی های امنیتی هاست لینوکس و تاثیر آن در سئوی وبسایت

یکی از مواردی که همیشه درباره آن اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد، مقایسه امنیت سیستم عامل لینوکس و ویندوز است. در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه امنیت دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز بپدازیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا امنیت لینوکس از ویندوز بالاتر است؟

چرا ویندوز نسبت به لینوکس بیشتر مورد حمله قرار می‌گیرد؟

اولین موردی که باید بررسی کنیم این است که چرا بیشتر سازندگان ویروس‌های اینترنتی و بدافزارها، سیستم عامل ویندوز را برای پخش ویروس و بدافزار خود انتخاب می کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که محبوبیت و تعداد کاربران سیستم عامل ویندوز به طور کلی از کاربران سیستم عامل لینوکس بسیار بیشتر است. سازندگان ویروس و بدافزارها نیز ترجیح می‌دهند که ویروس و بدافزارشان، در بستری منتشر شود که کاربران بیشتری را مورد حمله قرار داده و سریع‌تر پخش شود. به همین دلیل که کاربران سیستم عامل لینوکس کمتر از ویندوز هستند و کمتر مورد حمله آنلاین قرار می‌گیرد.

ویژگی های امنیتی هاست لینوکس و تاثیر آن در سئوی وبسایت

تفاوت فایل‌های اجرایی دو سیستم عامل

یکی از دلایل مهمی که چرا امنیت لینوکس از ویندوز بیشتر است؟ این است که در ویندوز فایل‌های اجرایی با پسوند exe هستند و هر فردی با هر سطح دسترسی می‌تواند آن را اجرا کند. این موضوع به سازندگان ویروس و بدافزار این اجازه را می دهد که فایل مخرب خود را در قالب یک فایل exe مشابه سایر فایل های اجرایی ویندوز منتشر کنند و اگر کاربر آن را اجرا کند، متاسفانه سیستم او آلوده می شود.

اما سیستم عامل لینوکس در این زمینه، نکات امنیتی بیشتری را رعایت کرده است. فایل‌ها در سیستم عامل لینوکس، دارای پسوندهای مختلفی هستند مانند rem، dep و... این فایل ها به گونه ای هستند که کاربران عادی نمی‌توانند به راحتی آنرا اجرا کنند و برای اجراء این فایل ها نیاز است که با سطح دسترسی روت (root) اجرا شوند.

این موارد سبب می شود که امنیت لینوکس نسبت به ویندوز در این زمینه بیشتر باشد.

دسترسی محدود به فایل ها در لینوکس

در سیستم عامل لینوکس به نسبت ویندوز، فایل‌ها و برنامه های موجود بر روی آن، به سادگی دسترسی روت (root) اعطا نمی‌شود. همین موضوع سبب می شود اگر فایل یا برنامه ای هم بخواهد در لینوکس اجراء شود به دلیل اینکه دسترسی روت ندارد، خیلی از فعالیت های آن محدود می شود تا زمانیکه کاربر اطمینان حاصل کند که این فعالیت خطری برای سیستم عامل ایجاد نمی کند، در نتیجه احتمال آلوده شدن و آسیب لینوکس نسبت به ویندوز کمتر می‌شود.

تنظیمات پیشفرض ایمن‌تر

در سیستم عامل لینوکس، کاربر هر فعالیتی که بخواهد انجام دهد و لینوکس تشخیص دهد که ممکن است باعث اختلال در قسمتی از سیستم عامل شود در این زمان از کاربر می خواهد که پسورد روت را وارد کند و سپس اجازه این فعالیت داده می شود. در واقع در سیستم عامل لینوکس، کاربر به صورت پیشفرض سطح دسترسی محدودی دارد و این مورد کمک می‌کند که ناخواسته باعث ایجاد مشکل در سیستم عامل نشود.

اما در مقابل، سیستم عامل ویندوز هر کاربر به طور پیشفرض تمامی دسترسی های روت را دارد و کوچکترین اشتباهی در انجام برخی فعالیت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکل و اختلال و آسیب امنیتی در ویندوز شود.

مخازن فایل لینوکس

یکی از نقاط قوت لینوکس نسبت به ویندوز این است که تقریبا تمامی نرم افزارهای مورد نیاز کاربر، در مخازن معتبر موجود است. قبل از اینکه نرم افزاری در این مخازن قرار بگیرد در چند مرحله از نظر امنیت چک می شود. در واقع می‌توان گفت که نرم افزار های موجود در مخازن لینوکس، کاملا ایمن هستند و آلوده به هیچ ویروس یا بدافزاری نمی‌باشند.

اما در مقابل، در سیستم عامل لینوکس، کاربر می تواند نرم افزارهای مختلف را از هر منبعی دریافت کرده و بر روی سیستم عامل خود اجرا کند. از طرفی وجود کرک و لاینسس های غیرمعتبر برای نرم افزار های ویندوز باعث شده است که ضریب امنیت آنها کاهش پیدا کند؛ چون ممکن است نرم افزاری که با استفاده از یک کرک نامعتبر در ویندوز اجرا شود، باعث آلوده شدن آن به ویروس یا بدافزار شود.

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت که امنیت لینوکس نسبت به ویندوز به دلایلی که در بالا گفته شد بیشتر است. اما این بدین معنا نیست که سیستم عامل لینوکس کاملا ایمن است؛ خیر! در این سیستم عامل نیز کوچکترین سهل انگاری می‌تواند باعث آلوده شدن آن شود. در این مطلب به مقایسه امنیت دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز پرداختیم.

 

 

 


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 23 فروردین 1401 ساعت: 18:18

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش